Bij een face-to-face behandeling zijn de zorgverlener en de patiënt fysiek in dezelfde ruimte. Bij een online consult waarbij gebruik wordt gemaakt van beeldbellen hoeft men de deur niet uit en wordt reistijd bespaard. De zorg is dan niet plaatsgebonden. Wel geldt dat internetverbindingen niet altijd even stabiel zijn. Hier dient rekening mee gehouden te worden als men gebruik wilt maken van beeldbellen.
Als er gebruik wordt gemaakt van geschreven berichten, dan is de zorg ook niet plaats- en tijdgebonden. Dit biedt veel voordelen, maar ook nadelen. Een nadeel van het ontbreken van face-to-face contact is dat non-verbale communicatie (zoals houding, motoriek, gezichtsuitdrukkingen) wegvalt. Hierdoor kan de zorgverlener belangrijke informatie missen. Al moeten we niet onderschatten dat het omgekeerde ook het geval kan zijn: face-to-face contact kan de zorgverlener op het verkeerde been zetten, bijvoorbeeld door vooroordelen over iemands voorkomen. Een ander nadeel van schrijven is dat het vaak meer tijd in beslag neemt en dat er door foutieve interpretatie van een bericht miscommunicatie kan ontstaan. Een belangrijk voordeel van geschreven berichten is dat je teksten kunt bewaren en op een later tijdstip kunt teruglezen. Asynchroniciteit (letterlijk: niet-gelijktijdigheid) brengt verder een grote mate van flexibiliteit met zich mee, omdat patiënten en zorgverleners elkaar berichten kunnen versturen op het moment dat het hun uitkomt. Er is meer ruimte voor de patiënt om na te denken en/of ruggenspraak te houden met anderen, alvorens een reactie te geven. Dit gegeven geldt ook voor de zorgverlener.